Thursday, 29 October 2009

Huh,basikal punya pasal

"Kring!!!", jam loceng berbunyi."Ah, baru pukul 5 pagi,awal lagi,nasib baik doh",kata Syafiqah.Dia mengambil towel dan memakai cermin matanya kemudian terus masuk tandas.Rutin harian Syafiqah,tengok muka sendiri depan cermin sebelum mandi.(Hehe prasan la minah ni..)."Kusut gila rambut aku! Aku kena guna syampoo Pantene barulah 'guna jari pon boleh',hahaha",kata Syafiqah sendirian.Dia membuka shower dan terus mandi."Sedapnye mandi pagi-pagi ni",kata syafiqah.

"Abang,anak u dah lah tido lambat,bangun pon lambat.Sekarang ni dah pukul 7.00 pagi dah",kata Datin Saleha."Alah my son is your son too,haha",sindir Datuk K sambil ketawa.Datuk K ni bukan Datuk Kurap ye tapi Datuk Kasim.Datuk Kasim ni bos syarikat Newtect.Newtect ni short form utk new technology.Syarikat ni pasal kereta yg canggih2 la kiranye.Kaya Datuk K ni.Datin Saleha suruh anak sulungnye mengejut anak die yg paling bongsu.hehe 2 anak je :)."Syafiq,bangunlah.Dah pukul 7.10 pagi.Nanti kamu lmbt plak pergi ke sekolah",kata Solyhin.Siapa Solyhin? let me explain to u.Dia ni ank angkat Datuk K ngan Datin Saleha.Dia ni la yang selalu rajin kejut Syafiq."Ko x payah la nk kejut aku,aku tau la nk bangun sendiri! ko keluar dari bilik aku sekarang!",tengking Syafiq.Dia bangun sambil lewa dan menjeling ke arah Solyhin kemudian terus masuk tandas.

"Woi,cepat lah sikit,lambat la ko ni.Ko buat ape dalam tandas? Lama sgt la..",kata Syafira.Syafira ni kakak Syafiqah.Dia ni brutal skit.Haha perangai je cmtu tapi pandai beb.Syafiqah ni mmg lama skit dlm tnds.Aku pon x taw die buat ape,huhu."Kejap,kejap lagi aku keluar la,sikit je lagi ni",balas Syafiqah.Lps brape minit tu Syafiqah pon keluar.Lps die dah tukar baju,die turun bawah utk makan sarapan.Mmg setiap hari mak Syafiqah,Shahila a.k.a mak Lah sediakan sarapan.Sedap jugak la,ade nasi goreng,roti kaya,roti miskin xde ek,huhu..Tak panas lagi kerusi,Syafiqah terus menghilang."Alamak,aku tertinggal bas la,mampos aku",kata Syafiqah.Cuak die haha.Terpaksa la jalan kaki,sebab die malas nk patah balik rumah.Nak suruh ayah dia tolong hantarkan,ayah die dah pergi kerja dah.

Syafiqah,melihat jam tangannye,"nsb baik baru pukul 7.25 pagi,sempat lagi ni kalau aku lari".Syafiqah cuba lari sekuat hati.Sikit lagi nak sampai.tiba2,"dusshh!!",macam bunyi ayam kena langgar,hehe."aduh,ape ni? aku dah la nak cpt,sape plak yg langgar aku ni,bongok betul la",kata Syafiqah."Ko la bodo,sape suruh lalu sini.Buang mase aku je",balas Syafiq.Tengok ni,kan dah pancit tayar basikal aku."Ko la punye pasal",mereka berkata serentak."tak,ko punye pasal",kata Syafiq."Tak la,ko punye pasal",balas Syafiqah,x mau mengalah.Akhirnye mereka mengambil keputusan utk stop bergaduh.Syafiqah hanye berjalan saje.Dia dah x larat nak lari,sbb lutut kaki kanan die luka.

Syafiqah penat berjalan.Syafiq pula penat menuntun basikalnye.Akhirnye mereka berdua sampai di depan pintu pagar.Tiba2 ade cikgu tahan diorg."you two are late",kata cikgu itu.Cikgu itu bermisai cam hulk hogan,hehe.Mukanye nmpk cam garang,tak senyum lansung.Diorg pandang muka masing2 and jeling.Mereka start menyalahkan masing2.Sempat gaduh lagi,huhu.Lepas tu cikgu tu cakap,"dah la lewat,gaduh plak tu.Kamu berdua didenda bersihkan kantin selama 2 minggu.Faham??!!",kata cikgu itu.Kedua2 budak itu mengangguk.

1 comment:

  1. sedap cite nie..best!!kebetulan nme sye syafiqah gak..hehe..k,truskan usaha!!chayok2!!!

    ReplyDelete